Kiedy o tym przeczytałem, pomyślałem sobie, że to spóźniony prima aprilis. Nie jest, Valve jednym machnięciem ręki zabiło darmowe modowanie (przynajmniej do gier które będą na ich platformę).
Dramatyzuję? Nie, to jest mord takich community, jakim Nexusmods (w dużym skrócie - tam są stronki z modami do baaardzo wielu gier), komu będzie się chciało wstawiać tam moda do takiego Skyrim, kiedy można wrzucić na Workshop i mieć z tego jakikolwiek grosz?
To jest tragiczny krok dla takich gier, jak wspomniany Skyrim. Ta gra żyła modami, dosłownie nie znam nikogo, kto grałby w Skyrima bez ani jednego moda. Ja, chcąc zachować jak najbardziej podstawową grę miałem zainstalowane kilkanaście modów (drobnoski, poprawa UI, jakieś fixy, minimalna ingerencja w gameplay).
Znowy ten Skyrim... To jest chyba najgorsza gra, jaką mogli dać na pierwszy ogień. Pozwólcie, że zacytuję jednego z użytkowników Steam:
Mówimy o tym modzie: http://steamcommunity.com/sharedfiles/f ... earchtext=schlangster for the original inspiration behind the mod and the widgets.
psychosteve for the icons used for the widgets.
TreasureChest, DVAted, Tumbajamba for the waterskin from their Sabre Gear Backpack.
perseid9 for the salt water coordinates.
starfis for help with Czech localization.
Battousai124 for help with German localization.
aloot for help with Italian, French and Spanish localization.
Trueno33 for help with Spanish localization.
Hunger, thirst, fatigue sound effects are from FWE. More specifically from Primary Needs by K.Schenk and FritZ_FretZ.
Water Pouring by Iwan Gabovitch under CC-BY 3.0 License.
You revenue sharing with all these guys and the countless others that have built the tools you used in the creation of your mods?
Mody do tej gry to w większości dzieło wielu ludzi. Jedna osoba zrobiła jakąś pierdołę, inna ją zapożyczyła do swojego moda, ktoś inny zintegrował tego moda w swoim i tak dalej. Autor moda życzy sobie za niego 3,69€, sądzicie, że rozlicza się z tymi wszystkimi ludźmi od których zapożyczył fragmenty do swojego moda? Szczerze wątpię. 3,69€ to zdecydowanie zbyt wygórowana cena za moda, a zdecydowanie za mała, by podzielić pomiędzy Valve i wszystkich kontrybutorów.
Pośród fali hejtu, jaki zbiera teraz cała ta inicjatywa, przeczytałem jeden bardzo ciekawy argument: autor moda poświęca na niego czas i aby go motywować, powinien pobierać za to opłatę.
Dawno takiego bullshitu nie czytałem. Ktoś kazał autorowi moda go tworzyć? Do dzisiaj powstała masa modów do Skyrim, które są lepsze niż podstawowa gra, nikt nie kazał za nie płacić, a modderzy wciąż je tworzyli. Gdyby nie podobało im się coś, zwyczajnie mogliby porzucić prace nad modem i gdyby chcieli, oddać projekt komuś innemu (albo i nie, ale wtedy zazwyczaj powstaje mod będący duchowym spadkobiercą, robiącym to samo).
Cała ta sytuacja przypomina mi dom aukcyjny z Diablo 3. Gracze mogli wystawiać przedmioty za prawdziwą walutę. Wiecie jak teraz wyglądają te aukcje? Nie wyglądają, bo zostały usunięte z gry przez sprzeciw graczy. Blizzard się nauczył i już pewnie długo nie zrobi podobnej bzdury, widać Valve nie potrafi brać przykładu z konkurencji.
Założono nawet petycję przeciwko temu idiotyzmowi. Ja ją podpisałem, mam nadzieję, że uda się to powstrzymać, zanim rozrośnie się na kolejne tytuły. Mam szczerą nadzieję, że Valve zrobiło debilny eksperyment z jedną grą i widząc jak bardzo pomysł się nie podoba, wycofają się z tego.
Link do petycji:
https://www.change.org/p/valve-remove-t ... m-workshop
Dodam do tego wszystkiego, że Skyrima nie przeszedłem, bo gra jest dla mnie zwyczajnie słaba. Nie chodzi mi w ogóle o ten jeden tytuł, ale o ogół - całokształt płatnego Steam Workshop. Do tej pory korzystałem z niego wyłącznie grając w Cywilizację 5, więc można powiedzieć, ze problem mnie nie dotyczy, jednak ponieważ jestem całej inicjatywie przeciwny, postanowiłem tutaj napisać, że taka bzdura się pojawiła, może zapoczątkować jakąś dyskusję, może nawet ktoś zainteresuje się tematem.
Co Wy o tym myślicie? Jak pewnie widać, dla mnie Valve przegięło (tak, wiem, że wydawca gry też musiał się zgodzić, ale to pomysł Valve na ich platformie).