Gry bitewne – krótki opis

Gry bitewne

Gry bitewne. Bitewniaki. Wargaming. Sama nazwa daje pewne poszlaki dotyczące jej znaczenia.Gry bitewne to hobby polegające na odwzorowaniu i symulowaniu taktycznych zmagań wojennych przy pomocy miniatur – zazwyczaj pojedyncza figurka reprezentuje pojedynczego żołnierza oraz makiet- odtwarzających w skali rzeźbę terenu, budynki lub florę. Ruch lub inne działanie modeli ustala się nie za pomocą heksów czy pól, lecz przy użyciu miarki lub taśmy mierniczej uwzględniając napotkane przeszkody. Każdy milimetr może się liczyć i zdecydować o zwycięstwie, czy porażce.

Gry bitewne składają się z trzech motywów: po pierwsze – kolekcjonowania armii, po drugie – malowanie figurek i tworzenie makiet, oraz ostatecznie- rozgrywki a więc walki!

Papier, nożyce, laser

Gry bitewne to zbiorcza nazwa wielu tytułów, które różnią się tematyką (odtwarzanie bitew historycznych, symulowanie hipotetycznych strać, czy walka w realiach S-F, czy fantasy), skalą (wysokość przeciętnej figurki waha się w zależności od tytułu miedzy 2mm a 32mm) oraz zasadami. Gracze dowolnie mogą zdecydować, czy milsza im napoleońska tematyka czy wolą toczyć boje na odległych planetach. Można dowodzić armiami o epicznych proporcjach, jak również skromnymi oddziałami. Po takich ustaleniach gracze mogą przystąpić do kompletowania wymarzonej armii.

Wbrew pozorom nie jest to zawsze banalne zadanie, bowiem armie obu stron balansowane są systemem kosztów regulującym możliwość wprowadzenia i wyekwipowania danego modelu do gry. Wystawienie figurek do bitwy jest, więc sztuką wyborów, zwłaszcza, gdy nie wiadomo, jakimi siłami dysponuje przeciwnik: ‚zmniejszyć opancerzenie na korzyść szybkości?’, ‚trzy motocykle zamiast jednego poduszkowca?’, ‚czy wystawić działo czy maga ciskającego piorun kulisty?’. Rozbudowane zasady powodują, że zwykle istnieje cały wachlarz konfiguracji armii, czy czym żaden zestaw nie ma przewagi nad resztą – niezwyciężona armia nie istnieje – jeśli przegrałeś z przeciwnikiem następnym razem dostosujesz atuty swoich jednostek do słabości oponenta.

Sun Tzu mówi: Pomalowana armia, to ładna armia.

Gry bitewne mają tą szczególną zaletę, że pozwalają zaspokoić głód strategicznego myślenia, potrzebę pracy twórczej i estetycznych doznań w dowolnych proporcjach. Gracze zazwyczaj malują swoje figurki, by poprawić ich wygląd i ułatwić rozpoznawanie przynależności. Wielu uważa, że pomalowane modele podnoszą satysfakcję z gry a nawet, figurki po prostu walczą lepiej.

Opanowanie sztuki malowania figurek na pewno wymaga czasu i cierpliwości. Powstało wiele technik i szkół malowania a różnorodność stylów, indywidualny charakter dzieła i znane na świat nazwiska mistrzów pędzla niemal dorównują tym artystom, którzy malują obrazy. Choć długa droga prowadzi takiemu opanowaniu rzemiosła, nie ma na to lepszego sposobu niż praktyka.

Gracze wielokrotnie „konwertują” swoje modele – czyli zmieniają ich wygląd tak, aby lepiej reprezentowały zamierzoną jednostkę, jej przynależność, lub wyposażenie.
„Kośćmi należy rzucać po stole, ew. podłodze. Nie w przeciwnika lub jego jednostki”.

Punktem kulminacyjnym gier bitewnych jest oczywiście bitwa. Przygotowanie listy modeli i pokrycie figurek emalią prowadzi do tych kilku godzin wytężonej pracy szarych komórek owocujących zwycięstwem lub porażką. Na wynik wpływ mają prócz szczęścia umiejętności taktyczne i zdolność perspektywicznego myślenia, choć niektóre systemy bitewne kładą nacisk na przypadkowość inne minimalizują czynnik losowy.

Gry bitewne dostarczają dużej dozy emocji – wynik bitwy nie jest przesądzony do ostatniego rzutu kością, pewność precyzyjnych obliczeń może zakłócić wybitny manewr wojsk przeciwnika. Lecz wrogość modeli nie udziela się ich właścicielom. Gry bitewne są także grą towarzyską, gdzie liczy się kontakt z innym graczem. Towarzyska konwersacja należy do dobrego tonu. Od niego dowiemy się wszak, jaka kombinacja wojsk jest najbardziej efektywna, poznamy sztuczki, które zastosował przy budowie makiety budynku, a wreszcie – czy zarządzi odwrót wszystkich wojsk przyznając nam zwycięstwo.