Gra o tron

skobel ,  4 czerwca 2007

The Game of Thrones    strategiczna gra planszowa o układach i zdradzie na podstawie książek George’a R. R. Martina

3-5
1.5-2.5 godzin
podstawowa złożoność gry, znajomość języka angielskiego sprzyjająca, lecz nie wymagana
trudność gry 12 votes, average: 5,00 out of 612 votes, average: 5,00 out of 612 votes, average: 5,00 out of 612 votes, average: 5,00 out of 612 votes, average: 5,00 out of 612 votes, average: 5,00 out of 6 (głosów:12, średnia: 5,00/6)
Aby oddać swój głos musisz być zalogowanym.
Loading ... Loading ...

Źle się dzieje w Westros

Król Robert Baratheon nie żyje i krainy wyspy Westros zmierzają ku wojnie. Ród Lannisterów, z którego wywodzi się żona Roberta, Cersi, żąda tronu dla jej małoletniego syna, Jofferya. Stannis Baratheon, brat zmarłego króla wie, że Joffery nie jest synem Roberta i Żelazny Tron należy się prawnie jemu. Ród Greyjoy zamierza rozpocząć rebelię stawiając obie ambitny cel zawładniecia całym Królestwem. Na północy Starkowie zbierają siły by stawić czała nadciagającemu z północy zagrożeniu ze strony dzikich. Ród Tyllerów na południu planuje zasiąść na Zelaznym tronie.Zbierają sie armie i posłannicy przyśpieszaja kroku.

Starcie królów jest nieuniknione.

Cel gry

Gra o Tron rozgrywa się w dziesięciu turach. Jeżeli do tego czasu, żaden z graczy nie może upomnieć się o zwycięstwo (wymagana kontrola nad pewną ilością miast- zależną od liczby graczy) wygrywa ten, który ma ich wtedy najwiecej. Aby utrzymywać i zdobywać kontrolę nad miastami trzeba rozważnie wydawać własne zasoby, agresywnie przemieszczać armie, przewidywać ruchy przeciwników i skutecznie je paralizować, ale przede wszystkim, należy zdecydować się komu ufać a, kto zdradzi nas w przyszłości.

Przebieg gry

Każdy z graczy rozpoczynajac grę wciela się we włądcę jednego z pięciu wielkich rodów- pretendentów do tronu. Otrzymuje komplet generałów, skromną armię, zestaw pietnastu żetonów rozkazów, oraz pozycję torach wpływów -pozycje na nich określaja one kolejność sukcesji (kolejność ruchu), wsparcie lenników (rozstrzyganie bitew) i dworu (ilość dostępnych rozkazów). Pozycje określane są niezależnie więc osoba pierwsza w jednym z torów wpływu, może być na szarym końcu w pozostałych.

Podczas swojej tury gracze wydaja swoim jednostkom polecenia, kładąc przy nich jeden z pięciu rozkazów (marsz, obrona, wsparcie, rajd lub wzmocnienie władzy)- to z posród ilu żetonów gracz może wybierać zależy od wsparacia dworu. Żetony są ujawniane jednocześnie, a następnie gracze wiedząc, co zrobią przeciwnicy, według pozycji na torze sukcesji, wykonują swoje rozkazy naprzemiennie po jednym. W sytuacji, gdy dojdzie do bitwy, każdy z graczy do siły swoich oddzialów dodaje siłę swojego generała z talii- ten niestety po walce jest usuwany z talii.

Gra toczy sie pod dyktando kart Westros, które symbolizują upływ czasu i specjalne wydarzenia w świecie gry. O ile większość z nich ma znaczenie marginalne to najciekawsze z nich potrafią całkowicie zmienić sytuację na planszy. Mowa o Straciu Królów i Ataku Dzikich- pierwsza z nich zmienia układ na torach wpływu, druga angażuje część z wojsk graczy-zmuszajac ich do tymczasowej koalicji. Obie karty pociągają za sobą koniecznosć licytacji na ślepo- gracze w tajemnicy poświęcaja część ze swoich zasobów, by po ujawnieniu wartości licytacji zmienić swoją pozycję na upragnionym torze, lub zdjąć straconych w walce z Dzikimi oddziałów.



Gra dla… strategów, planistów, dyplomatów i ryzykantów- dobry bluff, lub poparcie innego gracza są równoważne z dalekosiężnym przewidywaniem. Proste i zasady nie zniechęcą niecierpliwych, konieczność współpracy przyciągnie tych, których talent towarzyski przyćmiewa geniusz taktyczny. Dodatkowy smaczek w postaci odniesień do sagi Georga R. R. Martina. W sumie gra dla wszystkich.

Wydawca: Fantasy Flight Games
Możliwość wypożyczenia: tylko dla członków stowarzyszenia.

Odpowiedzi możesz śledzić za pomocą RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

3 komentarze do “Gra o tron”

  1. Nizioł napisał:

    Obiektywnie najlepsza gra planszowa. Subiektywnie to jedna z najlepszych (Twilight jest najlepszy)
    Gra dla ludzi o zimnej krwi i pokerowej twarzy. Dla tych co lubią pleść zawiłe intrygi i dla tych co lubią proste siłowe rozwiązania. Gra oparta na sadze Pieśni lodu i ognia co zapewnia jej świetny klimat.
    Zasady są bardzo proste (a nawet banalne) a zapewniają taką dozę myślenia i kminienia jak żadna inna gra.
    Polecam wszystkim zdecydowanie.

  2. orions napisał:

    No i tu generalnie wychodzi kwestia gustu. Ja na przykład nie lubięgier opartych na bezpośredniej konfrontacji (czytaj – wyrzynaniu jednego gracza przez innego gracza). Dlaczego? Dlatego, że w takich grach dość prawdopodobne jest zmarginalizowanie (albo wręcz wycięcie w pień) konkretnego gracza / graczy bardzo wcześnie podczas gry. Czyli część się bawi do końca, a część przez połowę gry robi za boty.

    Osobiście wolę gry z konfrontacją pośrednią – gracze rywalizują o te same zasoby, ale nie wybijają się bezpośrednio. Przykłady – Ticket to Ride, Wysokie Napięcie, Puerto Rico, Agricola, itp. Ogólnie jestem fanem „german games” ale to inna bajka. A najchętniej zagrałbym w jakiegoś dobrego coopa, tylko jakoś nie mam okazji. Czyli podsumowując – kwestia gustu. Mnie Gra o tron nie spodobała się raczej wcale. Przyznać jednak trzeba, że zasady są bardzo sensowne i logiczne, gra się również płynnie, bez dłużyzn.

  3. kaimada napisał:

    Obiektywnie najlepsza poważna gra planszowa. Subiektywnie najlepsza poważnie gra planszowa. Gra nastawiona na myślenie i planowanie. A jak jeszcze się ma czas i ochotę na wersje gry z „wyjdziesz na chwilę” to gra się robi jedną wielką siecią intryg i spisków. Szkoda tylko, że w 90% przypadków dziwnym zbiegiem okoliczności wygra Stark.